W moim zakładzie pracy nie ma klimatyzacji, w związku z upałami popołudniami nie można tam wysiedzieć, nie wspominając o produktywnej pracy. Czy w związku z upałami pracodawca powinien skrócić czasu pracy?

W moim zakładzie pracy nie ma klimatyzacji, w związku z upałami popołudniami nie można tam wysiedzieć, nie wspominając o produktywnej pracy. Czy w związku z upałami pracodawca powinien skrócić czasu pracy?

Ustawodawca nie przewidział szczególnych obowiązków pracodawcy wynikających z upałów. Niezależnie od temperatury, pracodawcy zobowiązani są zapewnić wszystkim pracownikom wodę zdatną do picia lub inne napoje. Pracownicy muszą mieć swobodny dostęp do wody, a ich ilość, rodzaj i temperatura powinny być dostosowane do warunków wykonywania pracy i potrzeb fizjologicznych pracowników. Oczywistym jest zatem, że w warunkach wysokich temperatur zapotrzebowanie na wodę wzrasta.

Dodatkowe udogodnienia, pracodawca może uwzględnić w regulaminie pracy (np. dostarczenie wiatraków). Jeśli chodzi o skracanie czasu pracy lub zarządzenie dodatkowych przerw w pracy, jest to swobodna decyzja pracodawcy. Pracodawca odpowiedzialny jest jednak za to, aby praca wykonywana była w bezpiecznych warunkach.

Pamiętać należy, że pracownikowi przysługuje uprawnienie do wstrzymania się od wykonywania pracy, w razie gdy warunki pracy nie odpowiadają przepisom bezpieczeństwa i higieny pracy i stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia pracowników (np. przegrzanie) albo gdy wykonywana przez niego praca grozi takim niebezpieczeństwem innym osobom. Co ważne, pracownik, który wstrzymał się od pracy ze względu na zbyt wysokie temperatury powietrza, nie może zostać pozbawiony z tego tytułu wynagrodzenia za ten czas.