Przewoźnik zobowiązany jest do sprawowania pieczy nad bagażem podróżnych. Dotyczy to każdej sytuacji, w której podróżny umieści swój bagaż w miejscu wskazanym przez przewoźnika bez możliwości sprawowania nad nim stałego nadzoru (np. luku bagażowym autobusu) lub w miejscu na ten cel przeznaczonym (np. rower czy narty w specjalnym bagażniku). Jeśli zatem w trakcie przewozu, umieszony w luku bagaż został uszkodzony, podróżnemu przysługuje odszkodowanie.
Wysokość odszkodowania należnego od przewoźnika za utratę, ubytek lub uszkodzenie rzeczy nie może przewyższać zwykłej wartości rzeczy. Zwykłą wartość w przypadku rzeczy nowych należy ustalić poprzez ich wartość rynkową, a w przypadku rzeczy używanych, należy pomniejszyć wartość rynkową o stopień zużycia.
Należy zatem określić jaką wartość miały utracone bądź zniszczone rzeczy i zażądać od przewoźnika zapłaty ich równowartości. Żądanie należy zgłosić na piśmie wraz z oznaczeniem terminu, w którym przewoźnik powinien dokonać zapłaty. Po bezskutecznym upływie terminu, roszczenie należy skierować do sądu. W pozwie należy wskazać okoliczności w jakich doszło do utracenia bądź uszkodzenia rzeczy, należy dołączyć dowód odbycia podróży, dobrze także załączyć zdjęcia zniszczonych rzeczy.
Pamiętać należy, że w przypadku bagażu podręcznego zasadą jest, że odpowiada za niego podróżny. Odpowiedzialność za bagaż podręczny spoczywa wyjątkowo na przewoźniku, gdy szkoda powstała z jego winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa. W takiej sytuacji wina przewoźnika musi zostać udowodniona przez podróżnego, zgodnie z ogólnymi zasadami rozłożenia ciężaru dowodu.