Matka mojego dziecka nie zgadza się na moje kontakty z córką. Co robić?

Prawo przewiduje, że niezależnie od władzy rodzicielskiej rodzice oraz ich dzieci mają nie tylko prawo, ale również i obowiązek utrzymywania ze sobą kontaktów. Kontakty z dzieckiem obejmują w szczególności przebywanie z dzieckiem (odwiedziny, spotkania, zabieranie dziecka poza miejsce jego stałego pobytu) i bezpośrednie porozumiewanie się, utrzymywanie korespondencji, korzystanie z innych środków porozumiewania się na odległość, w tym ze środków komunikacji elektronicznej. W praktyce często jednak zdarza się, że rodzic, który nie sprawuje codziennej opieki nad dzieckiem, spotyka się z utrudnianiem kontaktów. Co można zrobić w takiej sytuacji? Odpowiedź na powyższe pytanie, w pierwszej kolejności zależy od tego czy kwestia kontaktów z córką została uregulowana sądownie.

Jeśli kontakty nie były przedmiotem postępowania sądowego (lub istnieje konieczność zmiany postanowienia sądu), powinien pan wystąpić do sądu z wnioskiem o uregulowanie kontaktów z dzieckiem. We wniosku należy opisać sytuację oraz wskazać w jakie dni i o jakiej porze może pan widywać się z córką. Sąd po rozpatrzeniu sprawy, w tym po zapoznaniu się ze stanowiskiem drugiej strony, ureguluje zasady i tryb kontaktów z dzieckiem.

Jeśli natomiast kontakty z córką zostały uregulowane sądownie, lecz była partnerka ich nie przestrzega, może pan wystąpić do sądu z wnioskiem o wszczęcie postępowania w sprawie wykonywania kontaktów z dzieckiem. W pierwszej kolejności sąd, w przypadku stwierdzenia, że matka dziecka nie wykonuje albo niewłaściwie wykonuje obowiązki wynikające z orzeczenia albo z ugody zawartej przed sądem w przedmiocie kontaktów z dzieckiem, zagrozi matce dziecka obowiązkiem zapłaty na pana rzecz oznaczonej sumy pieniężnej za każde naruszenie obowiązku. Następnie, jeśli matka dziecka nadal nie będzie wypełniać obowiązków, sąd opiekuńczy nakaże jej zapłatę należnej sumy pieniężnej, ustalając jej wysokość stosownie do liczby naruszeń. Ponadto matka dziecka może zostać zobowiązana do zwrotu równowartości wydatków poniesionych przez pana w związku z przygotowaniem kontaktu. Wysokość sumy pieniężnej nie jest uregulowana, ustawodawca nie wskazał dolnej ani górnej jej granicy. Określając sumę pieniężną, sąd opiekuńczy uwzględni sytuację majątkową osoby zobowiązanej do wykonywania obowiązków.