Zostałam okradziona, policja złapała sprawców, sprawa już trafiła do sądu. Nie udało się jednak odzyskać skradzionego sprzętu fotograficznego o dużej wartości. Czy mogę odzyskać chociaż jego równowartość?

Jako osoba pokrzywdzona popełnionym przestępstwem może pani żądać od sprawców zapłaty kwoty odpowiadającej wartości skradzionego sprzętu. Celem ułatwienia pokrzywdzonemu zaspokojenia roszczeń wynikających z popełnionego przestępstwa wprowadzono do kodeksu karnego środek kompensacyjny uprawniający sąd do orzeczenia obowiązku naprawienia szkody. Warunkiem orzeczenia tego obowiązku jest skazanie sprawcy przez sąd za jakiekolwiek przestępstwo, z którego wynikła szkoda lub którym wyrządzono pokrzywdzonemu krzywdę. W przypadku złożenia przez pokrzywdzonego wniosku o orzeczenie środka, sąd obligatoryjnie wyda rozstrzygnięcie w przedmiocie obowiązku naprawienia szkody, w innych przypadkach sąd może z własnej inicjatywy nałożyć taki obowiązek, lecz nie jest do tego zobowiązany. Jeśli zatem wina sprawcy została udowodniona, sąd nie może odmówić orzeczenia tego środka. We wniosku domagać się można naprawienia szkody lub zadośćuczynienia za doznaną krzywdę. Przez pojęcie szkody należy rozumieć uszczerbek majątkowy (materialny), krzywda to uszczerbek niemajątkowy (niematerialny). Zadośćuczynienie za doznaną krzywdę dotyczy sytuacji, gdy doszło do naruszenia dóbr osobistych pokrzywdzonego lub do wyrządzenia mu innej krzywdy moralnej.

Aby uzyskać rekompensatę poniesionych strat, musi pani zatem złożyć wniosek o  naprawienie szkody wyrządzonej przestępstwem. Wniosek można złożyć aż do zamknięcia przewodu sądowego na rozprawie toczącej się przeciwko oskarżonym. Wniosek najlepiej złożyć w formie pisemnej (można również ustanie na rozprawie) wraz z opisem skradzionych rzeczy i wskazaniem ich wartości. Sąd przeprowadzi postępowanie dowodowe w celu ustalenia wysokości szkody wyrządzonej przestępstwem. Aby wykazać zasadność żądanej kwoty, do wniosku należy dołączyć dowody potwierdzające wartość rzeczy (np. dowód zakupu, wycenę rzeczoznawcy). Po uzyskaniu wyroku, jeśli sprawca nie zapłaci dobrowolnie zasądzonej kwoty, sprawę skierować można do komornika sądowego.