Czy mogę złożyć oświadczenie o odrzuceniu spadku w imieniu 9-letniego syna?

Zgodnie z kodeksem rodzinnym i opiekuńczym rodzice, którym przysługuje władza rodzicielska nad dziećmi zobowiązani są do wykonywania zarządu nad majątkiem dziecka. Jednakże rodzice nie mogą bez zezwolenia sądu opiekuńczego dokonywać tzw. czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu ani wyrażać zgody na dokonywanie takich czynności przez dziecko. Odrzucenie spadku przez dziecko stanowi czynność przekraczającą zakres zwykłego zarządu majątkiem. W związku z powyższym aby móc dokonać takiej czynności należy złożyć do sądu rodzinnego wniosek o zezwolenie rodzicom na dokonanie czynności. We wniosku należy uzasadnić dlaczego chcemy odrzucić spadek. Sąd przed wydaniem zgody musi bowiem ustalić czy zamierzona czynność istotnie jest zgodna z dobrem dziecka. Wniosek podlega opłacie sądowej w wysokości 40 zł. Co ważne, oświadczenie o odrzuceniu spadku musi zostać złożone w terminie 6 miesięcy od otrzymania informacji o spadku. W przypadku małoletniego dziecka należy w powyższym terminie zwrócić się do sądu o wyrażenie zgody. Po złożeniu wniosku, termin do złożenia oświadczenia o odrzuceniu spadku ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania przed sądem opiekuńczym. Czynność dokonana bez zezwolenia sądu jest bezwzględnie nieważna jako sprzeczna z prawem.