Zamówiłem w sklepie internetowym telewizor. Po odebraniu towaru okazało się, że telewizor nie spełnia moich oczekiwań. Chciałem je zwrócić ale sprzedawca stwierdził, że nie przysługuje mi prawo odstąpienia od umowy, ponieważ telewizor odebrałem osobiście w sklepie stacjonarnym. Czy ma rację?

Zamówiłem w sklepie internetowym telewizor. Po odebraniu towaru okazało się, że telewizor nie spełnia moich oczekiwań. Chciałem je zwrócić ale sprzedawca stwierdził, że nie przysługuje mi prawo odstąpienia od umowy, ponieważ telewizor odebrałem osobiście w sklepie stacjonarnym. Czy ma rację?

Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni od dnia odbioru towaru odstąpić od umowy bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów (z wyjątkiem m.in. kosztów zwrotu rzeczy). Do rozwiązania umowy niezbędne jest złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy, którego wzór sprzedawca powinien dołączyć do towaru. Wystarczy, że kupujący wyśle oświadczenie przed upływem 14 dniowego terminu. Złożenie oświadczenia skutkuje uznaniem umowy za niezawartą. Konsument zobowiązany jest zwrócić rzecz przedsiębiorcy, najpóźniej 14 dni od dnia, w którym odstąpił od umowy (wystarczy odesłanie rzeczy przed upływem terminu). Sprzedawca zobowiązany jest do zwrotu kupującemu ceny wraz z kosztami przesyłki (jeżeli konsument wybrał sposób dostarczenia rzeczy inny niż najtańszy, sprzedawca nie jest zobowiązany do zwrotu dodatkowych kosztów) w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia (może wstrzymać się do chwili otrzymania rzeczy).

Sposób dostarczenia towaru nie ma wpływu na uprawnienie do odstąpienia od umowy. Oznacza to, że odbiór osobisty rzeczy zakupionej na odległość nie wyklucza odstąpienia. Praktyka polegająca na odmowie uznania uprawnienia do odstąpienia od umowy w przypadku wyboru opcji odbioru osobistego w siedzibie sprzedawcy została uznana przez Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów za niedozwoloną i zakazaną. Jednakże jeśli przez internet dokonano jedynie rezerwacji towaru, do zawarcia umowy sprzedaży dojdzie dopiero w sklepie wraz z odbiorem towaru. Wówczas konsumentowi nie przysługuje prawo do odstąpienia od umowy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *