Podczas ostatniego pobytu na basenie, z szafki basenowej skradziono mi telefon komórkowy. Kierownictwo basenu twierdzi, że nie odpowiada za kradzież. Powołuje się przy tym na wywieszone ogłoszenia, zgodnie z którymi nie odpowiadają za rzeczy pozostawione w szatni. Nie zgadzam się z tym, ponieważ w basenowej szatni ustawiono szafki, a każdy wchodzący dostaje wydzieloną szafkę z kluczykiem. Poza tym nie mogę przecież zabrać telefonu (czy chociażby odzieży wierzchniej) ze sobą na pływalnie. Czy basen odpowiada za rzeczy pozostawione w szatni?

Podczas ostatniego pobytu na basenie, z szafki basenowej skradziono mi telefon komórkowy. Kierownictwo basenu twierdzi, że nie odpowiada za kradzież. Powołuje się przy tym na wywieszone ogłoszenia, zgodnie z którymi nie odpowiadają za rzeczy pozostawione w szatni. Nie zgadzam się z tym, ponieważ w basenowej szatni ustawiono szafki, a każdy wchodzący dostaje wydzieloną szafkę z kluczykiem. Poza tym nie mogę przecież zabrać telefonu (czy chociażby odzieży wierzchniej) ze sobą na pływalnie. Czy basen odpowiada za rzeczy pozostawione w szatni?

W drodze kupna biletu wstępu na pływalnie, dochodzi do zawarcia umowy o świadczenie usług. Jeśli pływalnia udostępnia korzystającym szafki, jednym z elementów umowy jest zawarcie między przedsiębiorstwem prowadzącym basen a osobami korzystającymi z usług basenowych umowy przechowania. Istota tej umowy polega na tym, że przechowawca zobowiązuje się zachować w stanie niepogorszonym oddane na przechowanie rzeczy.

Zawarcie umowy przechowania nie wymaga żadnej określonej formy, a w praktyce często umowa przechowania dochodzi do skutku w sposób dorozumiany. Tym samym oświadczenie woli zawarcia umowy przechowania przez pływalnie wynika z okoliczności ustawienia szafek i wydania każdemu kluczyka do szafki (podobnie jak wystawienie wieszaków w restauracji czy gabinecie kosmetycznym). Druga strona przystępuje do umowy poprzez pozostawienie rzeczy w udostępnionej szafce (powieszenie odzieży na wieszaku).

Na skutek dokonania tych czynności pływalnia zobowiązana jest do sprawowania pieczy nad powierzonymi rzeczami. Od odpowiedzialności powyższej nie zwalnia zamieszczenie ogłoszenia, że pływalnia nie odpowiada za pozostawione w szatni rzeczy. W szczególności zastrzeżenie jest nieskuteczne, ze względu na okoliczność, że usługobiorca nie może skorzystać z usługi basenowej, jeżeli nie pozostawi odzieży w szafce.

Należy pamiętać, że pływalnia ponosi odpowiedzialność za rzeczy pozostawione w szafce. W przypadku zaś rzeczy pozostawionych w przebieralni lecz poza wydzielonymi szafkami, istnieje możliwość uchylenia odpowiedzialności pływalni. Warto zatem zadbać, aby wszystkie rzeczy pozostawić w szafce.

Podobnie wygląda odpowiedzialność np. zakładu fryzjerskiego lub restauracji za odzież pozostawioną na wystawionych wieszakach. Także bowiem w tym przypadku dochodzi do zawarcia umowy przechowania, która nakłada na przechowawcę obowiązek sprawowania pieczy nad rzeczami, gdyż z przyczyn obiektywnych klienci nie mają możliwości czuwania nad pozostawionymi rzeczami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *